AKADEMIA PANA KLEKSA
Muzyka: Andrzej Korzyński
Słowa piosenek: Jan Brzechwa, Krzysztof Gradowski, Daniel Wyszogrodzki
Libretto: Wojciech Kępczyński i Daniel Wyszogrodzki na podstawie cyklu powieściowego Jana Brzechwy
Prapremiera:
TM ROMA: 27 stycznia 2007
Na powieściach i wierszach Brzechwy wychowało się w Polsce kilka pokoleń. Te najbardziej znane z nich – o przygodach Pana Kleksa i o jego Akademii – to polska klasyka literacka. Klasyczny status zyskały również ekranizacje filmowe tych dzieł. Przeniesienie ulubionej opowieści na scenę musicalową było wielkim wyzwaniem dla Teatru Muzycznego ROMA. Przełomowym krokiem na tej drodze było pozyskanie współpracy Andrzeja Korzyńskiego, kompozytora piosenek z kultowych filmów.
Oto prawdziwe widowisko rodzinne – dla publiczności w każdym wieku. Oczywiście nie brakuje w nim śpiewu i tańca – muzyka wypełnia przedstawienie bez reszty. Ale „Akademia Pana Kleksa” w Teatrze Muzycznym ROMA to również galeria barwnych postaci, nieprzerwana, porywająca akcja oraz humor – spektakularny show nieodbiegający od tego, co dzieje się dziś na światowych scenach muzycznych.
Twórcy musicalu zadbali o uniwersalne przesłanie spektaklu. Musical „Akademia Pana Kleksa”, w licznych perypetiach bohaterów i brawurowej akcji scenicznej, przekonuje, że warto ufać fantazji, ale podkreśla również, że jedynie wiara w siebie czyni cuda. I przypomina, że w wyobraźni drzemie iście magiczna siła. Skłania nas również, by zastanowić się nad pytaniem: Czym byłoby nasze życie bez odrobiny magii?
W dobie szalonej popularności Harry’ego Pottera warto zwrócić szczególną uwagę, że już 50 lat wcześniej powstawały w Polsce książki o szkole dla czarodziejów i Akademii Magii. I to właśnie te książki – „Akademia Pana Kleksa”, „Podróże Pana Kleksa” oraz „Tryumf Pana Kleksa” – stanowią kanwę musicalu, do którego twórcy włączyli najbardziej popularne piosenki Andrzeja Korzyńskiego z filmów o Kleksie.
Kluczowa dla realizacji spektaklu okazała się wizja sceniczna. Nakreślona przez reżysera, zmaterializowała się za sprawą czołowych twórców gatunku w Polsce i na świecie. Scenografię spektaklu stworzył Boris Kudlička, specjalizujący się w teatrze muzycznym (zwłaszcza operowym) artysta o międzynarodowej renomie. Jego entuzjazm gwarantował, że będzie to inscenizacja na wskroś nowoczesna.
Ale współczesna scena muzyczna ma charakter multimedialny i przygody bohaterów Brzechwy rozgrywają się na tle barwnych animacji. Ich autorem jest nominowany do Oscara twórca młodego pokolenia, Tomek Bagiński. Wcielenie w życie wspólnej wizji reżysera, scenografa i autora animacji wymagało synchronizacji wielu elementów o niespotykanym dotąd stopniu złożoności. Technika pozostała jednak w służbie teatru i ani przez chwilę nie bierze ona góry nad aktorami, muzyką i samą opowieścią.
Wybrane utwory: „Kaczka Dziwaczka”, „Magiczna siła wyobraźni”, „Klexografia (Biegiem po piegi)”, „Świat bez magii”, „Hej, barakuda”, „Nikt nie może być szczęśliwy”, „Bąbloepoka”.